Ο Άγιος Πρόδρομος, βρίσκεται στην κεντρική Χαλκιδική. Απέχει από την πρωτεύουσα, τον Πολύγυρο, μόλις 14 km. και από την Θεσσαλονίκη 50 km. Μετά την εφαρμογή του σχεδίου Καποδίστριας, υπάγεται στον Δήμο Πολυγύρου. Σύμφωνα με την απογραφή του 2001, το χωριό κατοικείται από 452 κατοίκους, οι οποίοι ως επί το πλείστον ασχολούνται με την γεωργία, την κτηνοτροφία, την εστίαση και τουρισμό, ή εργάζονται στα μεταλλεία Γερακινής (και παλαιότερα στου Βάβδου).

Η γραφική τοποθεσία στην οποία είναι χτισμένος ο Άγιος Πρόδρομος, με τον Ρεσετνικιώτη ποταμό - ή Τρανό λάκκο, ο οποίος αποτελεί μία από τις πηγές του Ολύνθιου - να διαρρέει το χωριό, τα παραδοσιακά σπίτια και την αναπαλαιωμένη εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (χτισμένη το 1851), το καθιστούν πόλο έλξης πολλών επισκεπτών. Στις παραδοσιακές ταβέρνες - 9 στον αριθμό - ο επισκέπτης μπορεί να γευτεί το πασίγνωστο σουβλάκι Αγίου Προδρόμου, παραδοσιακό ψωμί και γλυκά, μέλι, καφέ κτλ.

Σημαντικές εορτές αποτελούν η Κοίμηση της Θεοτόκου στις 15 Αυγούστου, το πανηγύρι στο εξωκλήσι του Αγίου Προδρόμου στις 28-29 Αυγούστου, το οποίο μάλιστα από τα παλαιά χρόνια συγκέντρωνε πλήθος πιστών, το πανηγύρι του Αγίου Χριστοφόρου, του Αη-Γιώργη, του Αη-Λια, της Αγ. Άννας.

Στην μακραίωνη ιστορία του, στο χωριό έχουν διασωθεί και πολλά έθιμα, όπως “Οι Φουταροί”, που ψάλουν τα τοπικά κάλαντα την παραμονή των Θεοφανείων, “Οι φουτχιές” που ανάβουν στις πλατείες του χωριού την παραμονή της Γεννήσεως του Αγίου Προδρόμου στις 23 Ιουνίου, το παραδοσιακό μασκάρεμα των παιδιών τις Απόκριες, η λιτανεία της ημέρα της Ζωοδόχου Πηγής και άλλα πιο ξεχασμένα, όπως “Οι Λαζαρίνες”, “Το έθιμο της σ’χωρήσεως”.

24/1/10

Ο τσέλιγκας Νικόδημος ζητάει να αποσταλεί το συμβόλαιο για τα δικαιώματα βοσκής

Εισαγωγή
Το συγκεκριμένο γράμμα προέρχεται, όπως προείπαμε, από ένα σύνολο επιστολών που διασώζονται στην Ι.Μ. Σιμωνόπετρας. Αυτές οι επιστολές αναφέρονται στην δραστηριότητα των κοπαδιών και των ποιμένων της μονής στην περιοχή μας (τόσο στα Ρεσιτνίκια-Άγιο Πρόδρομο, όσο και στα γύρω χωριά). Τα γράμματα αυτά εστάλησαν είτε από τον ηγούμενο της μονής, είτε από τους καλογήρους ποιμένες, ενημερώνοντας τις δύο αυτές πλευρές για συμφωνίες αγοράς και βοσκής των κοπαδιών, για τυχόν προβλήματα που προέκυπταν στην πορεία κ.ά. δίνοντας ταυτόχρονα πολύτιμες πληροφορίες για την περιοχή εκείνη την περίοδο. Τα έγγραφα αυτά παρατίθενται χρονολογικά.
Το τέταρτο έγγραφο συντάχθηκε στις 17/08/1855 από τον τσέλιγκα γερο-Νικόδημο και απεστάλη στον ηγούμενο Σεραφείμ. Μεταξύ άλλων ενημερώνει για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με την ασυμφωνία με τους ντόπιους για τα δικαιώματα βοσκής, και ζητάει να του αποσταλεί το συμβόλαιο που είχε συμφωνηθεί μαζί με αυτούς παλαιότερα, προς τακτοποίηση της υποθέσεως. Η ορθογραφία του εγγράφου έχει διατηρηθεί αυτούσια.
Εξώφυλλο
Τω πανοσιωτάτω αγίω καθειγουμένω του ιερού ημών κοινοβίου του σίμωνος πέτρας κυρίω κυρίω σεραφείμ ιερομονάχω τω σεβαστώ μοι πατρί και αγίω γέρωντι.
Εις άγιον όρος. προσκυνιτώς
Ελήφθη τη 22 Αυγ[ούστου]. Του γεροΝικοδήμου
Εσώφυλλο
Την υμετέραν πανοσιώτητα ιυκώς προσκυνώ
Ελάβαμεν τω ευχετικόν σας γράμμα τη 7 αυγούστου και επερωτόντες δια τα αίσια της ηγίασας καλώς ηγιέναιτε. Και ημής χάριτη θεία και διευχών σας αγίον καλώς ηγιένωμεν. Επηδή σας έγραψα δια των τώπον, τους ήπα τα όμηα και δια τη παραβένουν το κοντράτω τους και με ήπαν ελάβαμεν την άδια από των γέρωβησαρίων, και τα εσπίραμε. Όσον κι αν ηπούμε αυτή τα ήδια θενα μας κάμουν και δεν μας συμφέ[ρει] δια τα πράματά μας. Ο τόπος είναι στενώς και βάνουν τους αδαμγιότες μέσα το καλοκέρι και βόσκουν τα αιγίδηά τους, παρομοίως έβαναν φέτως και γουρούνια. Τω λοιπόν να μας στήλεται τω κοντράτον τους δια να πάρομε τα γορόσια. Ηθέλαμε να πιγένωμαι εις τω καϊτζίκι και δια τους κλέπτας δεν επίγαμε να ερωτίσωμεν. Μας λέγουν και τούτω όποιως μετανωήσι χίληα γορόσια θα χάσι. Τους λέγω και εγώ ότη μας γράφι το κοντράτων μας εκήνω θενά εξακολουθήσωμε. Έτη δε με γράφεται και δια μάστωρα δια των μύλον δια να σας στήλω. Εμάθαμε εις τα Βραστά ήναι ένας καλώς μάστορας τω όνομά του μαστωροκονσταντί, ή αυτώς ή τω πεδή του, και η δίο καλή μαστόρη ήναι. Θενά πιγένωμε να τους ομηλίσωμε να ιδούμε αν θέλουν να έρχουνται αυτού. Ιδέ αλού ομοίως και δια φασούληα τω έχω των σκοπόν μου, μόνον να δώση ο άγιος θεός να γένονται. Αγόρασα βούτιρων ακαθάριστον 11 γρ. την οκά ως ενενίντα οκάδες από τω βάβδω. Σας έστηλα εις τω μετώχη καθαρισμένον βούτιρον ήκοσι οκάδες από τα πράγματά μας και ήναι καλό δια το αρχονταρίκι. Θέλω να γράψεται εις των γέρω φίληπα γράμμα καθώς με ήπεν να των εγράψεται και να μου δώσι, ηδέ δεν θέλη να μου δώσι. Τω γνωρίζο πος έγινε διστηχία, πλην και εδώ έγινε πολύ δηστηχία. Το σιτάρι τω ζητούν διακόσια δέκα και εκίνω το μησώ δεν απομένι, την σίκαλην εκατόν ήκοσι και δια τούτω σας γράφο από εκήνω όπου έχη να μου δώσι ήκοσι πέντε μουτζούρια διότη δεν θε να μας φτάσουν τρις χιλιάδες εις το γένιμα. Ο γέρο βισαρίων ήλθεν εδώ και δεν ελογαριάσθηκαν με των τραγάρι θανάσι τι επίρεν και τι έδωσεν. Ο θανάσις με ζιτά δεκαπένται γορόσια, λέγη τα έδωσα εις τον γεροβησαρίων αυτά έλαβε. Να μου στήλεται απάντησιν δια να του δώσο. Καταφτάς (sic) τας ημέρας θενά στήλω εις τω μετώχη διακόσιες οκάδες τυρί δια τον γεροφίλιπαν δια το μετώχη, τα μηκρά και μεγάλα προς 500 τω ζευγάρι των ίδηον χασάπιν. Ταύτα και περιμένω την απάντησίν σας.
1855 αυγούστου 17
Τω κοντράτω να τω στήλεται με τον πεζοδρόμον εις ρεσιτνίκια εις των επίτροπόν μας ιωάνιν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου